۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۶۴۲۸۲
آیت الله اعرافی:

سیره بزرگان الگوی روحانیت باشد | مسؤولان به پیمان خود پایبند باشند

مدیر حوزه های علمیه گفت: عشق به خدا در رابطه انسان با مردم نیز اثر خواهد داشت و سبب می شود که انسان در برابر مردم با تواضع برخورد کرده و به آن ها خدمت کند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه شب گذشته در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله ایمانی و حضرت آیت الله بهجت که در مسجد اعظم قم برگزار شد، محبت الهی را سر رشته حیات همه انسان ها دانست و گفت: در روایات آمده که عبادت و تقرب به خداوند متعال بر سه پایه استوار است، برخی برای ترس از جهنم، برخی برای علاقه مندی و رغبت به بهشت و برخی برای شکر خداوند را عبادت می کنند.

وی افزود: عبادت در قله این است که انسان حتی از قید بهشت و جهنم آزاد شود و تنها خداوند متعال را در نظر بگیرد، عبادت عاشقانه، عارفانه و محبانه در صدر عبادت ها قرار دارد و چنین عبادتی در چهره آیت الله العظمی بهجت دیده می شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: وقتی انسان به دنبال بهشت و رهایی از جهنم باشد در واقع معامله می کند که البته معامله خوبی است اما گاهی انسان از این مسائل هم عبور می کند و به قله می رسد، اگر کسی طعم عبادت با حب الی را بچشد از دنیا آزاد می شود.

وی ادامه داد: اگر کسی وارد محبت الهی شد چیزهای دیگری خواهد دید و وارد وادی دیگری می شود، محبت خدا انسان را از قیود آزاد می کند و سبب می شود که انسان در امتحانات بزرگ، عشق های مادی را فدای عشق بزرگ الهی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: نتیجه محبت الهی بزرگان و علمایی مانند حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی بهجت و شهدای مدافع حرم هستند که دنیا را در پیشگاه الهی قربانی کردند.

وی با بیان این که ذکر و یاد خداوند سبب نشاط معنوی می شود، عنوان کرد: اگر انسان در خلوت ها و مناجات خود با خداوند متعال دارای نشاط بود نشانه عشق الهی است و الا باید تلاش کند تا به این نشاط معنوی برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دنیا در دید انسان دارای محبت الهی بی ارزش می شود، حضرت امام فرمود که حتی یک قدم برای ریاست برنداشتم که این نشانه حب الهی است، همچنین وقتی مرجعیت آیت الله العظمی بهجت مطرح شد ایشان چند بار پیام داد که من را مطرح نکنید، این موارد نشانه رهایی بزرگان از بند دنیا است، بزرگان ما هیچگاه دنبال دنیا نبودند بلکه دنیا به دنبال آن ها می رفت.

وی اضافه کرد: اگر کسی انس الهی داشته باشد خداوند همنشین او می شود، عشق به خدا در رابطه انسان با مردم نیز اثر خواهد داشت و سبب می شود که انسان در برابر مردم با تواضع برخورد کرده و به آن ها خدمت کند، آیت الله بهجت و آیت الله ایمانی عمری را برای خدمت به مردم سپری کردند که این روند باید از بزرگان الگو گرفته شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که نباید در مراتب ابتدایی عبادت توقف کنیم، گفت: اگر نور عشق و محبت الهی بر قلب انسان تابیده شود از دل مشغولی ها آزاد خواهد شد و از هیچ چیز هراس نخواهد داشت یعنی هیچ موجی نمی تواند چنین انسانی را از پای در آورد.

وی افزود: درون عاشقان خداوند متعال پاک است و برای منافع دنیا دروغ نمی گویند، چنین افرادی پایبند به پیمان های فردی، اجتماعی و سیاسی هستند، انسان باید بداند که وقتی مسؤولیتی را می پذرید با خدا و مردم پیمان می بندد و باید پایبند به آن باشد.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر الگوگیری طلاب از علما و شخصیت های بزرگی مانند حضرت آیت الله بهجت اظهار داشت: در حوزه های علمیه بزرگانی مانند آیت الله العظمی بهجت حضور داشتند و امروز باید در این مسیر حرکت کنیم./1323/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات